Een aansprekend jaarverslag

Hoe zorg je voor een prettig leesbaar jaarverslag? Een lastige vraag. Jaarverslagen worden doorgaans niet erg goed gelezen. Begrijpelijk, eigenlijk staat er alleen maar oud nieuws in. Maar voor een organisatie is een jaarverslag een kans om te laten zien wat je hebt gedaan en bereikt. Dus hoe zorg je voor een helder en leesbaar jaarverslag?
 
Spreek je lezers aan 
Een aansprekende schrijfstijl is de sleutel. De eerste vraag die ik zelf altijd stel, is: wie gaat het jaarverslag lezen? Als een jaarverslag primair bedoeld is voor het eigen personeel, dan spreek ik de medewerkers persoonlijk aan. Zo van: ‘Ook door griep geveld afgelopen jaar? In 2019 is het ziekteverzuim gestegen naar … procent.’ Is het jaarverslag een pr-instrument voor externe relaties, dan kies ik voor de u-vorm en sluit ik aan bij trends uit de sector. ‘Ook last van een pensioengat? In 2019 is …’
 
Alleen de kern 
De tweede vraag is net zo belangrijk: wat wil je de lezers in ieder geval hebben onthouden na afloop? Vaak is de kernboodschap van een jaarverslag in een paar zinnen te vatten. Die zinnen kun je in verschillende variaties op cruciale plekken in het jaarverslag zetten: in de introtekst, in de eerste alinea van het eerste hoofdstuk, als foto-onderschrift. Daarmee vergroot je de kans dat je met het jaarverslag bereikt wat je wilt bereiken.
 
Trucje 
Klaar? Nog één tip. Schrijf het jaarverslag in actieve stijl en in de tegenwoordige tijd. Het is een trucje van tekstschrijvers om een tekst makkelijker te kunnen lezen. 
Kan ik je ergens mee helpen?
Contact
Pampuszigt 6
1111 TH Diemen

info@tekstburogort.nl
Mob: 06 186 31 791
Tekstburo Gort
Wij verzorgen alle soorten teksten: webtekst, nieuwsbrief, persbericht, speech, magazine, column, jaarverslag, beleidsnota en nog veel meer.
Copyright © 2024 Tekstburo Gort
Website: Made by Johan