Een modern jaarverslag

Hoe zorg je voor een prettig leesbaar jaarverslag? Een lastige vraag. Jaarverslagen worden doorgaans niet erg goed gelezen. Begrijpelijk, eigenlijk staat er alleen maar oud nieuws in. Maar voor een organisatie is een jaarverslag een kans om te laten zien wat je hebt gedaan en bereikt. Dus hoe zorg je voor een modern jaarverslag?

Een aansprekende schrijfstijl is de sleutel. De eerste vraag die ik zelf altijd stel, is: wie gaat het jaarverslag lezen? Als een jaarverslag primair bedoeld is voor het eigen personeel, dan spreek ik de medewerkers persoonlijk aan. Zo van: ‘Ook door griep geveld afgelopen jaar? In 2010 is het ziekteverzuim gestegen tot … procent.’ Is het jaarverslag een pr-instrument voor externe relaties, dan kies ik voor de u-vorm en sluit ik aan bij trends uit de sector. ‘Ook last van een pensioengat? In 2010 is …’

De tweede vraag is net zo belangrijk: wat moeten de lezers in ieder geval onthouden? Vaak is de kernboodschap van een jaarverslag in een paar zinnen te vatten. Die zinnen kun je in verschillende variaties op cruciale plekken in het jaarverslag zetten: in de introtekst, in de eerste alinea van het eerste hoofdstuk, als foto-onderschrift. Daarmee vergroot je de kans dat je met het jaarverslag bereikt wat je wilt bereiken.

Klaar? Nog één tip. Schrijf het jaarverslag in de tegenwoordige tijd. Dat leest echt lekkerder!

Annemies Gort

Reageer | Reacties (1)
 
Reacties
 
Marijke Lammers schreef:
Ha Annemies
Wat heb jij een mooie en toegankelijke website. En leuk dat je tips geeft!
Hartelijke groet!
Marijke Lammers
 
Reageer
 
Reactie:
Naam:
E-mail:
 
Zoeken
 
 
Volg mij
 
 
Andere artikelen
Weg met het format!
Schrap de samenvatting uit je nota!
 
Copyright © 2018 Tekstburo Gort Website: Made by Johan